علی خزائی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت با تأکید بر ضرورت تقویت مدارس استعدادهای درخشان، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر لزوم تقویت مدارس استعدادهای درخشان تأکید کردند و فرمودند که وجود این مدارس، عین عدالت آموزشی است. این سخن روشنگرانه مقام معظم رهبری باید بهانههایی را که برخی از مسئولان وزارت آموزشوپرورش برای جلوگیری از توسعه این مدارس مطرح میکردند، خاتمه دهد.
نماینده مردم شریف ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، افزود: کارشناسان بیرون از وزارتخانه میتوانند درباره مدارس استعدادهای درخشان بحثهای کارشناسی داشته باشند، اما کسی که در درون وزارت آموزشوپرورش مسئولیت دارد، باید مجری سیاستهای کلی نظام باشد.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه با وجود تأکیدات مکرر رهبر انقلاب که در اردیبهشت ۱۳۹۸ نیز صراحتاً فرمودند «هر چه میتوانید مدارس استعدادهای درخشان را تقویت کنید»، در سالهای گذشته افرادی در وزارت آموزشوپرورش مانع تقویت مدارس سمپاد شدند و این اقدام، در حقیقت خیانت به جریان نخبگی کشور است.
تمرکز بر شناسایی استعدادها و اصلاح سازوکار مدارس سمپاد
خزائی در ادامه تأکید کرد: پرورش نخبگان در شرایط فعلی آموزشوپرورش نیازمند تمرکز ویژه است و باید با اصلاح و تقویت سازوکارهای شناسایی استعدادها و ارتقای کیفیت مدارس سمپاد، این مسیر را به شکل دقیق و هدفمند دنبال کنیم.
وی در تشریح راههای تقویت مدارس سمپاد، گفت: گام نخست، بهبود فرآیند شناسایی دانشآموزان دارای استعداد است. استعداد را نمیتوان صرفاً با یک آزمون سنجید؛ بهویژه آنکه امروز کلاسها و کتابهای تقویتی متعددی وجود دارند که دانشآموز را بهصورت مصنوعی برای ورود به این مدارس آماده میکنند.
رایگان شدن شهریه مدارس سمپاد: تحقق عدالت آموزشی برای دانشآموزان نیازمند
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای تحقق عدالت آموزشی، مصوبه دولت شهید رئیسی مبنی بر رایگان شدن شهریه دانشآموزان دهکهای پایین درآمدی در مدارس سمپاد باید تداوم یابد. وزارت آموزشوپرورش و سازمان برنامه و بودجه موظف هستند اعتبارات لازم را تأمین کنند تا هیچ دانشآموز مستعدی به دلیل ناتوانی مالی از تحصیل در این مدارس باز نماند.
خزائی با اشاره به توزیع ناعادلانه مدارس سمپاد در کشور، اظهار داشت: در برخی استانها تا ۵ درصد دانشآموزان در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل میکنند، اما در برخی استانها این میزان به یک درصد هم نمیرسد؛ این نابرابری باید اصلاح و توزیع مدارس بهصورت عادلانه انجام شود.
این نماینده مردم درمجلس دوازدهم، افزود: پس از اصلاح شیوه جذب دانشآموزان، باید به چهار رکن مهم تعلیم و تربیت در مدارس استعدادهای درخشان یعنی معلم، محتوا، برنامه آموزشی و فضا و تجهیزات توجه ویژه داشت.
اهمیت مهارتهای تخصصی برای معلمان مدارس سمپاد
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تأکید بر اهمیت نقش معلم در این مدارس، اظهار داشت: پرورش استعدادهای درخشان، مهارت خاصی میطلبد و معلمی میتواند در این حوزه موفق باشد که مهارتهای لازم را داشته باشد. در حال حاضر بخشی از معلمان سمپاد بهصورت خرید خدمات یا حقالتدریس از میان فارغالتحصیلان همین مدارس تأمین میشوند که قابل قبول نیست؛ باید معلمان رسمی آموزشوپرورش پس از طی دورههای تخصصی برای تدریس در این مدارس بهکار گرفته شوند.
وی با بیان اینکه محتوای درسی نیز باید بازنگری شود؛ ادامه داد: هدف از تربیت دانشآموزان سمپاد، تنها موفقیت در المپیادها نیست، بلکه پرورش نسلی متعهد، اخلاقمدار و ایراندوست است؛ تحقق این هدف بدون معلم آگاه و آموزشدیده ممکن نیست.
خزائی در ادامه با اشاره به کمبود امکانات این مدارس، یاداور شد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید اعتبارات ویژهای برای مدارس استعدادهای درخشان در نظر بگیرد؛ نباید این تصور اشتباه ایجاد شود که چون این مدارس شهریه دریافت میکنند، دیگر به بودجه دولتی نیاز ندارند.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تقویت مدارس استعدادهای درخشان به معنای تمرکز تمام برنامههای ویژه آموزشوپرورش در این مدارس نیست. آموزشوپرورش باید همزمان برای شناسایی و پرورش استعدادهای دانشآموزان در مدارس عادی نیز برنامهریزی کند و با همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، این طرحها را به اجرا بگذارد. /
پایان پیام
نظر شما